Op weg naar een lekker én gezonder voedingsaanbod

Bezoekers willen graag gezond eten tijdens een dagje uit. Uit consumentenonderzoek van MarketResponse blijkt dat 60% van de bezoekers het belangrijk vindt dat er tijdens een dagje uit gezonde voeding voor kinderen wordt aangeboden. 

Dit terwijl slechts 33% van de bezoekers het lunchaanbod gericht op kinderen bij dagattracties op dat moment gezond vond. Aan de hand van een aantal eenvoudige handvatten die makkelijk toepasbaar én effectief zijn, maak je jouw voedingsaanbod gezonder. 

Inspiratie voor gezondere opties

Met deze voorbeelden van gezondere producten die in de Schijf van Vijf passen laten we je per productgroep zien hoe je je voedingsaanbod snel en makkelijk gezonder kunt maken.

Bakken en braden

Bakken en braden

Gebruik onverzadigd vet bij het bereiden van de maaltijden (bakken en braden). Denk aan zonnebloemolie, olijfolie of vloeibare margarine.

Beleg

Beleg

Smeer volkoren broodjes met halvarine en beleg ze met een plak 30+ kaas. Iets anders aanbieden dan kaas? Beleg de broodjes met zoutarme hummus, notenpasta van 100% noten, groentespread of stukjes fruit.

Brood en andere graanproducten

Brood en andere graanproducten

Biedt vooral volkoren varianten aan, zoals volkorenbrood, -pasta of -couscous. Je kunt ook kiezen voor zilvervliesrijst.

Drinken

Drinken

Biedt veel water en thee aan. Wil je dit aantrekkelijker maken? Geef het water een smaakje, door bijvoorbeeld citroenschijfjes of munt toe te voegen. En bied verse thee aan, dat maakt het nét wat specialer.

Fruit

Fruit

Rauwkostsalades of fruitsalades kun je prima zelf maken. Is dit niet mogelijk? Vraag dan aan je groente- en fruitleverancier om dit kant-en-klaar aan te leveren.

Groente

Groente

Serveer rauwkost of snackgroenten zoals kleine tomaten, komkommer of wortelen. Groente over? Die zijn lekker in soep of door een spread.

Gezondere Eetomgevingen voor Gezond Uit

We ondersteunen je op het gebied van aanbod, presentatie en inkoop. Hierbij hanteren we de 'Richtlijn Gezondere Eetomgevingen' van het Voedingscentrum. De dagattracties hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de Richtlijn. 

Aanbod

  • Er wordt tenminste één gezondere keuze per productcategorie aangeboden. Voorbeeld categorie brood: Bezoekers kunnen naast een wit broodje ook een volkoren broodje bestellen, besmeerd met bijvoorbeeld halvarine, plakjes tomaat, sla en 30+ kaas.
  • Je stimuleert het drinken van water, bijvoorbeeld door het plaatsen van watertappunten.

Presentatie- en verkooptechnieken

  • Producten die je op een aantrekkelijke manier presenteert, in het zicht zet en makkelijk te pakken en te eten zijn, kiezen mensen sneller. Denk hierbij aan de schapindeling, de looproute in het restaurant en de menukaarten en borden. 
  • Laat wat je hier aanbiedt dus de gezondere opties zijn. Bij tenminste 75% van de opvallende presentatiepunten presenteer je gezondere producten.

Vier aanvullende modules

Automaten

Heb je automaten? Dan is tenminste 75% van de bovenste helft gevuld met gezondere keuzes. Want die plaatsen vallen het meeste op.

Reclame-uitingen

Maak je gebruik van afbeeldingen van eten en drinken, reclame-uitingen en sponsoring? Dan is minimaal de helft van dit soort uitingen bestemd voor gezondere producten.

 

Alcohol

Schenk je alcohol? Dan biedt je ook een 0,0% variant aan. Het spreekt voor zich dat Nix<18 wordt gehandhaafd.

Uitgiftepunten

Heb je 4 of meer uitgiftepunten? Op de meest opvallende, bestverkopende locaties worden vooral gezondere producten aantrekkelijk aangeboden.

Voor meer informatie over de Richtlijn kijk op de website van het Voedingscentrum

Welke afspraken kan ik met mijn leverancier maken?

Bij het gezonder maken van je aanbod is het belangrijk dit in samenwerking met je leverancier te doen. Je leverancier kan je helpen met het vinden van gezondere opties.

Stappenplan

  1. Deel en bespreek je ambitie en doelstellingen met je leverancier.
  2. Kijk samen naar gezondere alternatieven in de verschillende productgroepen.
  3. Stel samen een plan op om die gezondere keuzes (ook in grote volumes) aan te kunnen bieden.

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws, best practices en tips & tricks.