Terug naar het overzicht

Motivatie is de sleutel tot succes!

JOGG-regisseur Melissa Deenstra is de drijvende kracht achter de samenwerking tussen de gemeente Schagen en buitenspeelpark Land van Fluwel. “Voor kinderen die nu opgroeien en de generaties die daarna komen, moeten we stappen zetten om hun leefomgeving gezonder te maken”, vertelt ze. Ook dagattracties kunnen hun steentje bijdragen. Daarom heeft Land van Fluwel zich aangesloten bij JOGG Gezond Uit. Melissa en bedrijfsleider Suzan Romar van Land van Fluwel leggen hun ambities uit.

 

Een gezonde jeugd, gezonde toekomst. Waarom is het belangrijk dat dagattracties bij deze missie worden betrokken?

Melissa: “De verantwoordelijkheid om gezondere keuzes te maken volledig bij kinderen en hun ouders neerleggen, is niet de oplossing van het probleem. Kinderen worden in het dagelijks leven vaak verleid door ongezonde snacks en suikerhoudende drankjes. In attractie- of speelparken waar enkel ongezonde en vette snacks op de menukaart staan, is het zelfs onmogelijk om gezondere keuzes te maken. Daarom is de eerste stap om hier gezondere opties aan het voedingsaanbod toe te voegen. Een volgende stap is om deze opties aantrekkelijk te presenteren, zodat kinderen en ouders worden gestimuleerd om hiervoor te kiezen.”

 

Suzan: “Bij Land van Fluwel worden kinderen uitgedaagd om de natuur te ontdekken en veel te bewegen. We hebben onder meer een blotevoetenpad, een bos om verstoppertje te spelen en ze kunnen bij ons klimmen en klauteren. We vinden dat daar een gezonder voedingsaanbod bij hoort. Voordat we ons aansloten bij Gezond Uit hadden we al een salade en suikervrije limonade op het menu. Ook de tosti’s kunnen bij ons op volkorenbrood. Samen met een JOGG-Teamfit coach gaan we ons voedingsaanbod verder verbeteren.” 

 

Hoe is de samenwerking tussen jullie tot stand gekomen?

Melissa. “In februari hebben we voor het eerst gesproken over de Rookvrije Generatie, een thema waar ik erg actief mee bezig ben. Land van Fluwel wilde zichtbaar maken dat ze een rookvrije speelplek zijn. Tijdens het gesprek zag ik dat Land van Fluwel ook diverse gezonde voedingskeuzes op hun menukaart had. Daarom attendeerde ik ze op Gezond Uit. Bij mijn JOGG-adviseur heb ik nagevraagd hoe Land van Fluwel kon deelnemen aan Gezond Uit. Het bleek heel eenvoudig te zijn. Via de website van Gezond Uit kunnen dagattracties zich aanmelden.”

Suzan: “Ik veronderstelde dat we aan bepaalde eisen moesten voldoen voordat we partner konden worden, maar dat was niet zo. Na het eerste contact met JOGG begreep ik dat onze ambitie al voldoende was om erbij aan te sluiten. De JOGG-Teamfit coach komt binnenkort bij ons langs om te onderzoeken welke stappen wij kunnen zetten voor een gezonder voedingsaanbod.”

 

Melissa, hoe blijf je als JOGG-regisseur betrokken?

Melissa: “Als JOGG-regisseur zorg ik ervoor dat deze samenwerking aandacht krijgt in de gemeente Schagen. Ik vermeld het in mijn nieuwsbrief en stuur persberichten uit. Ik wil met dit verhaal ook andere regionale dagattracties inspireren om zich eveneens aan te sluiten bij Gezond Uit. Daarover ga ik met ze in gesprek. In zo’n gesprek belicht ik dat er meerdere projecten en mogelijkheden zijn om mee te werken aan een gezonde leefomgeving voor kinderen. Ik vertel over Gezond Uit, maar ik breng bijvoorbeeld ook de Rookvrije Generatie onder de aandacht. Organisaties die zich aansluiten bij ons werknet probeer ik vervolgens te betrekken bij andere initiatieven in Schagen, zoals onze deelname aan de Week van de Gezonde Jeugd en de Nationale Vitaliteitsweek.”  

 

Wat zijn uitdagingen?

Melissa: “Dit is de eerste samenwerking tussen de gemeente Schagen en een dagattractie. Gezond Uit is nog niet bij iedereen bekend en ik voorzie dat een aantal dagattracties wat huiverig zijn om hun menukaart onder de loep te nemen. De gedachte dat ongezonde snacks er nu eenmaal bij horen tijdens een dagje uit bestaat nog steeds. Ik denk dat een uitje ook in het teken kan staan van gezondere maaltijden en snacks.”

Suzan: “Het kan een uitdaging zijn voor dagattracties om de balans te vinden tussen het gezonde aanbod en de vraag vanuit bezoekers naar ongezonde snacks en suikerhoudende dranken. Hoe motiveren we kinderen en volwassenen om voor de gezondere opties op het menu te kiezen? Deze vraag willen we ook met de JOGG-Teamfit coach bespreken.”

Tips: 

- Presentatie: zet water en drank met geen of weinig calorieën bovenaan in de koelkast achter de bar. Zet fris- en alcoholische drank lager en zorg er daarmee voor dat ze iets meer uit het zicht zijn. 

- Welke producten zijn nu geen Schijf van Vijf en kunnen met een kleine aanpassing wel voldoen? Bijvoorbeeld een tosti op volkoren/bruin brood met mozzarella (en tomaat). Of denk aan geitenkaas als vervanging voor brie kan ook, misschien is een geitenkaas salade wel iets minder toepasbaar voor andere locaties. Maar wat mij betreft ook prima.

 

Wij hopen je met bovenstaande inspiratie en tips op weg te helpen met Gezond Uit. Maar iedere dagattractie is natuurlijk anders, dat begrijpen wij helemaal. Zoek je nog naar de juiste aanpak? Wij denken graag met je mee. Neem contact op met Debby Stam via gezonduit@jogg.nl

 

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws, best practices en tips & tricks.