Terug naar het overzicht

Online inspiratiesessie was groot succes!

Op donderdag 5 november vond de bijeenkomst van Gezond Uit plaats. Twaalf dagattracties kwamen online bij elkaar om hun plannen voor een gezonder voedingsaanbod voor 2021 te bespreken. Daarnaast vonden er een aantal inspirerende presentaties plaats. Een beknopte samenvatting van de bijeenkomst volgt hieronder:

Consumentenonderzoek 2020

In oktober 2020 hebben we een onderzoek laten uitvoeren door Markteffekt onder ongeveer 1.000 bezoekers van een dagje uit. Doel van het onderzoek was om in kaart te brengen wat bezoekers consumeren en hoe zij beïnvloed kunnen worden om voor de gezondere keuze te gaan. Tijdens de bijeenkomst op 5 november hebben we eerste resultaten gedeeld. Binnenkort gaan we alle onderzoeksresultaten op onze website publiceren.  

Checklist voor een gezonder aanbod van eten en drinken

Liesbeth Velema (Voedingscentrum) presenteerde de Checklist Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum. De checklist is mede opgesteld op basis van de feedback van enkele dagattracties. Met de checklist kunnen dagattracties hun assortiment stap voor stap aanpassen richting een gezonder en duurzamer aanbod van eten en drinken. Daarnaast worden de gebruikte presentatietechnieken in kaart gebracht. Eind deze maand wordt de checklist gepubliceerd op de website van het Voedingscentrum.  

Bezoekers stimuleren om meer groente en fruit te kiezen

Anne Marie Borgdorff van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) presenteerde nudgingstrategieën om consumenten te stimuleren meer groente en fruit te kopen. In het voorjaar van 2021 test NAGF een aantal van die strategieën bij ARTIS, zoals routing op de vloer, een gezonde trekmuur en de appelfrietjessnijder.

Terugblik 2020 en ambities 2021

In interactieve break-out sessies zijn de dagattracties met elkaar in gesprek gegaan. De coronamaatregelen en het sluiten van de dagattracties brengen (zware) financiële gevolgen met zich mee. Desalniettemin hebben de meeste parken dit jaar toch belangrijke stappen kunnen zetten. Zo is bijvoorbeeld het zout- en suikergehalte in producten verlaagd en zijn meer vezelrijke producten geïntroduceerd. In 2021 willen de dagattracties meer inzetten op kleinere portiegroottes, vegetarische alternatieven, en signing van gezonde producten.

Hartelijk dank aan alle aanwezigen voor jullie bijdrage.

Werk je bij een dagattractie en wil je ook deelnemen aan onze bijeenkomsten? Binnenkort maken we de data voor 2021 bekend. Je kunt je aanmelden via gezonduit@jogg.nl.

 

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws, best practices en tips & tricks.