Terug naar het overzicht

Steeds meer gezonde keuzes bij Nederlandse dagattracties

Een volkoren broodje belegd met 30+ kaas en groenten in plaats van een patatje met. Een appel in plaats van een suikerspin. Bij steeds meer Nederlandse dagattracties kunnen bezoekers kiezen voor gezond eten en drinken. Soms bestaat het gezondere aanbod naast de porties patat en kroketten, en bij sommige dagattracties is de vette hap helemaal verdwenen. Hoort die kroket dan niet bij een dagje uit? Hoewel het een ingesleten gewoonte lijkt om tijdens een dagje uit ongezond te eten, blijkt uit consumentenonderzoek van het JOGG-onderdeel Gezond Uit dat de vraag naar een gezond(er) alternatief steeds groter wordt. Een derde van de bezoekers wil graag gezonder eten tijdens een dagje uit. En wie het gezonde aanbod goed presenteert, merkt ook dat steeds meer bezoekers kiezen voor deze producten. “Omdat onze bezoekers hooguit één keer per jaar langskomen, hebben ze helemaal niet door dat het aanbod is veranderd,” vertelt Judith Berbers, Floormanager Horeca bij NEMO. Het wetenschapsmuseum in Amsterdam neemt deel aan Gezond Uit en draaide in 2019 een succesvolle pilot waarbij standaard een kleinere portie patat werd aangeboden op het buffet. “Ik merk dat musea en andere dagattracties het moeilijk vinden om het voedingsaanbod aan te passen, omdat ze bang zijn voor de reacties van bezoekers,” legt Judith uit. “Wees niet bang - neem het risico en probeer het eens!”

Hoort een (verantwoord) patatje er nog bij?
De opening van een nieuw restaurant was voor NEMO een goed moment om eens kritisch naar het voedingsaanbod te kijken. Bezoekers van het museum kunnen kiezen uit gezonde broodjes, soepen en salades. Daarnaast staat er ook nog gewoon patat op de kaart. “Maar dan wel in een verantwoorde portie,” vertelt Judith. Toch hoort een patatje niet overal bij een dagje uit. CORPUS, de educatieve attractie waar de bezoeker een reis door de mens maakt, heeft bijvoorbeeld nooit patat verkocht. Op het menu staan couscous, salades, belegde broodjes en soepen. “Bij CORPUS is verantwoord eten deel van onze missie,” vertelt Laurens Geurtz, Marketing, Sales & Communications Manager bij CORPUS. “We zetten vooral in op de preventie van gezondheidsproblemen. Onze kernwaarden zijn veel bewegen, verantwoord eten en gezond leven. Daarnaast merken we ook dat onze bezoekers hoge eisen stellen aan gezond eten, dus daar proberen we zoveel mogelijk op in te spelen. Water en melk zijn goed zichtbaar voor de bezoekers, frisdrank staat achteraan.” Door gezonde keuzes op strategische plekken neer te zetten, maken dagattracties het bezoekers makkelijker om een gezonde keuze te maken. Ook bij Safaripark Beekse Bergen staan de gezonde producten op opvallende plekken, zoals bij de ingang van het park. En de patat die nu nog door het hele park te krijgen is, wordt in de toekomst nog maar op drie locaties verkocht.

Gezondere keuze, hogere omzet
Het strategisch plaatsen van een gezondere of verantwoorde optie zorgt er bij NEMO voor dat bezoekers vaker voor een verantwoorde portie patat kiezen. “Voorheen zetten we standaard een  grote patat van 250 gram op het buffet, maar sinds de pilot is dat de kleine portie van 150 gram. Wie toch meer patat wil, moet daar om vragen,” legt Judith uit. De resultaten zijn positief: in de periode dat de pilot draaide in 2019 zijn er 900 kleine porties patat verkocht, tegenover 216 in dezelfde periode in 2018. Het aantal grote porties patat daalde van 1118 naar 851. “De pilot heeft ons laten zien dat ‘doen wat goed is’, namelijk het aanbieden van een betere keuze, samen kan gaan met een hogere omzet,” vertelt Robert Verdam, horecamanager bij het wetenschapsmuseum. “Voor ons is het voordelig om kleinere porties aan te bieden, en onze bezoekers vinden het voldoende. Wij hebben er dan ook voor gekozen om het kleinere patatje als standaard aan te blijven bieden.” Bezoekers kiezen dus voor de makkelijkste optie: pakken wat er in het zicht staat, in plaats van vragen naar iets anders. “Voor de medewerkers was het meer wennen dan voor de bezoekers,” vertelt Judith. “Het is belangrijk om hen goed te informeren over waarom we dit doen, zodat ze weten wat de achterliggende gedachte van deze aanpassing is.”

Een snellere salade
Dat er bij het samenstellen van een gezond aanbod ook rekening moet worden gehouden met de medewerkers weten ook Kars Riphagen en Martijn Nagel van Apenheul. “Tot voor kort hadden we een heel breed assortiment,” vertellen ze. “Dat bracht op drukke dagen logistieke problemen met zich mee. We stapten dan vaak over op een kleiner assortiment, waarbij tijdrovende producten kwamen te vervallen. Vaak waren dat de verse en gezonde opties zoals salades.” In 2019 werd het assortiment op de schop genomen, en werd er onder andere geïnvesteerd in de salades. “Om efficiënter te kunnen werken is er geïnvesteerd in nieuwe apparatuur, waaronder een saladiere (een koeling voor salades). Medewerkers kunnen nu in slechts vier handelingen een salade bereiden,” vertellen Kars en Martijn. Het aantal verkochte salades is na de veranderingen meer dan verdriedubbeld en collega’s maken ze nu met plezier!”      

Samen komen we verder
NEMO, CORPUS, Beekse Bergen en Apenheul zetten elk op hun eigen manier stappen richting een verantwoord voedingsaanbod. Samen met bijna 20 andere dagattracties, de Club van Elf en het Voedingscentrum werkt JOGG met het Gezond Uit aan deze verandering, waardoor de omgeving waarin kinderen opgroeien gezonder wordt. Zo ontwikkelen kinderen en jongeren een gezonde leefstijl. Want 13,5% van de kinderen tussen 4 en 20 jaar oud heeft overgewicht. In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken om het percentage kinderen met overgewicht terug te dringen. Samen met het Voedingscentrum hebben de bij Gezond Uit aangesloten dagattracties de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen toepasbaar gemaakt voor dagattracties. Gezond Uit organiseert regelmatig bijeenkomsten waar de aangesloten dagattracties samen komen om kennis en ervaringen uit te wisselen. En omdat iedereen zijn eigen pad kiest om aan de ambitie te werken, kan iedere dagattractie zelf bepalen of ze kleine stapjes zetten of het aanbod in één keer omgooien. Zo kan iedereen een steentje bijdragen aan een gezonde jeugd en een gezonde toekomst.

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws, best practices en tips & tricks.